کرمانشاه آنلاین

علیرضا افتخاری

خوانندگان ایرانی

۳ خرداد ۱۴۰۰ 56 بازدید
کرمانشاه آنلاین

علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری
علیرضا افتخاری۱.jpg

افتخاری در سال ۱۳۹۲
اطلاعات پس‌زمینه
نام شناسنامه‌ایعلیرضا افتخاری مهیاری
زاده۱۰ فروردین ۱۳۳۷ ‏(۶۳ سال)[۱]
اصفهان، ایران
ژانرموسیقی سنتی ایرانی، موسیقی تلفیقی، پاپ سنتی، فولکلور
سال‌های فعالیت۱۳۵۷–تاکنون
ناشر(ان)ایران‌گام
ماهور و …
نوع صوتتنور لیریکا دراماتیک اسپینتو
تحصیلاتمهندس راه و ساختمان (معماری)
استاد(ها)جلال‌الدین تاج
غلامرضا دادبه
علت سرشناسیاجرای آلبوم آتش دل
اجرای ترانهٔ سه پنج روزه
آلبوم پرآوازهنیلوفرانه
یاد استاد
مستانه
قلندروار
صیاد
جایزه(ها)چهرهٔ ماندگار ۱۳۸۹
نفر نخست آزمون باربد ۱۳۵۷

علیرضا افتخاری مهیاری (زادهٔ ۱۰ فروردین ۱۳۳۷ در اصفهان) موسیقی‌دان، آهنگساز و خوانندهٔ ایرانی است.

او از پرمخاطب‌ترین خواننده‌های ایران است و آثارش از پرفروش‌ترین آثار منتشر شدهٔ موسیقی ایران هستند.[۵] این خواننده تاکنون بیش از هفتاد آلبوم موسیقی منتشر کرده‌است[۶] و به سبب خوانندگی در مقام‌ها و سبک‌های مختلف موسیقی پاپ، تلفیقی و سنتی، با عنوان مرد هزارچهرهٔ موسیقی ایران از او یاد می‌شود.

زندگی شخصی

علیرضا افتخاری در سال ۱۳۳۷ در اصفهان در خانواده‌ای نسبتاً فقیر به دنیا آمد.[۸] وی در سال ۱۳۵۵ ازدواج نمود و حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های الهام، مرجان و آوا می‌باشد.[۶]

زندگی هنری

افتخاری در کودکی نزد طباطبایی، نوازندهٔ ویولن تعلیم دید. از ۱۲ سالگی نزد تاج اصفهانی به یادگیری ردیف‌های آوازی پرداخت. پس از مدتی نیز هم‌زمان به بهره‌گیری از آموزش‌های جلیل شهناز و حسن کسائی در زمینهٔ ردیف‌های موسیقی سنتی مشغول شد. در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در آزمون باربد و در حضور علی‌اکبر شهنازی، داریوش صفوت، علی تجویدی موفق به کسب رتبهٔ نخست شد. از سال ۱۳۶۰ نزد غلامرضا دادبه به یادگیری موسیقی پرداخت. در سال ۱۳۶۲، نخستین آلبوم خود را به توصیهٔ فرامرز پایور با نام «آتش دل» و به یاد تاج اصفهانی منتشر کرد. افتخاری بعد از سه سال کارهایی نظیر راز و نیاز با همکاری حسین علیزاده و مهرورزان با همکاری محمدعلی کیانی‌نژاد را اجرا کرد. افتخاری در سال‌های نخست دههٔ ۱۳۶۰ خورشیدی، اجراهای خصوصی نیز به‌همراه حسن کسائی، حبیب‌الله بدیعی، غلامحسین بیگجه‌خانی و جلیل شهناز داشت که این آثار تک نسخه‌ای بودند و هیچ‌گاه منتشر نشدند.

اواخر دههٔ ۱۳۶۰ خورشیدی، وی کنسرت‌هایی را در ژاپن، آلمان، کانادا و بریتانیا برگزار کرد. کنسرت راه ابریشم، که در ۲۸ شهر دنیا اجرا شد و همچنین کنسرت آلمان که با همراهی پرویز مشکاتیان برگزار شد، از جملهٔ این کنسرت‌ها هستند.[۹]در یکی از همین کنسرت‌ها در ونکوور کانادا شایعه بمب‌گذاری در سالن سبب شد که افتخاری به مدت ۶ ساعت بدون امکانات صوتی در فضای آزاد برنامه اجرا کند.[۱۰]

افتخاری نخستین فردی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷، اشعار حافظ را به صورت ترانه و تصنیف خواند. تصنیف‌هایی همچون روز هجران و نفس باد صبا از این گونه‌اند.[۹]

دوران کاری افتخاری به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست، از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۵ که بسیار کم‌کار بود. تعداد آثار او در این دوره، به‌طور متوسط حدود یک آلبوم در سال است. دورهٔ دوم، از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۹ که دورهٔ اوج افتخاری به‌شمار می‌آید و به‌طور متوسط پنج آلبوم در سال خوانده‌است. سومین دوران کاری افتخاری از سال ۱۳۸۹ به بعد است که بسیار کم‌کار بوده و آثار بسیار کمی از وی انتشار یافته‌است.

دوران آغازین

افتخاری در این دوران بیشتر به مکتب اصفهان و روایت آوازی تاج اصفهانی وفادار بود. او در این دوران حدود ۱۵ آلبوم خوانده‌است که سیر تحول سبک افتخاری را به نمایش گذاشته‌است. او با انتشار آلبوم آتش دل به توصیهٔ فرامرز پایور در سال ۱۳۶۲ کار خود را شروع کرد و با آلبوم نیلوفرانه در سال ۱۳۷۵ سبک آوازی خود را یافت. از جمله آثار افتخاری در این دوران آلبوم‌های مهمان تو با همکاری جمشید عندلیبی، شور عشق با همکاری فریدون شهبازیان، راز و نیاز با نوازندگی حسین علیزاده، مقام صبر با نوازندگی پرویز مشکاتیان، زیباترین با همراهی محمدجواد ضرابیان و سرمستان هستند.

افتخاری در این دوران به موسیقی سنتی وفادار بود. در ابتدای این دوران، حجمِ غالبِ آلبوم‌های او آواز بوده‌اند ولی در اواخر این دوران، به ارائه یک یا دو آواز در هر آلبوم و خواندن حدود ۶ قطعهٔ تصنیف رسید. برخی آلبوم‌ها نظیر امان از جدایی و تازه به تازه که هر دو از ساخته‌های محمدجلیل عندلیبی هستند، به‌طور کامل فاقد آواز بوده‌اند و هر آلبوم ۸ قطعهٔ تصنیف دارد. در این دوران او به سمت تصنیف حرکت کرد.[۱۱]

دوران بلوغ

در ابتدای این دوران افتخاری که به ۴۰ سالگی نزدیک شده‌بود، سبک و سیاق خوانندگی خود را یافت. خوانندگی آلبوم‌های دنبال دل به آهنگسازی علی تجویدی و همایون خرم و قلندروار به آهنگسازی عماد توحیدی در این دوران است. در این دوران افتخاری بسیار پرکار بود و آلبوم‌های او بسیار پرفروش بودند. نیلوفرانه از آثار این دوران و پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی ایران است.[۱۲]

افتخاری در این سال‌ها تصنیف‌های بسیاری خواند و این قطعات را تکنیکی و شنیدنی اجرا کرد. آلبوم‌های پاپ-سنتی شکوه عشق، شب کوچه‌ها و عطر مهر که همگی به آهنگسازی فریدون خشنود در این سال‌ها منتشر شدند، دارای فضای تلفیقی و پاپ بودند و ملودی، تنظیم و ریتم آن‌ها با آثار پیشین افتخاری متفاوت بود.

آلبوم نسیمای علیرضا افتخاری با استقبال روبرو شد، این آلبوم ساختهٔ فضل‌الله توکل، از نوازندگان سنتور برنامهٔ گل‌ها و از بدنهٔ موسیقی سنتی بود که برپایهٔ گام‌ها و دستگاه‌های موسیقی سنتی و با رنگ و بوی مدرن تنظیم شد.

انتشار این ترانه‌ها انتقاداتی را از سوی برخی منتقدین به‌همراه داشت اگرچه عده‌ای دیگر آن‌ها را خلق فضاهای نو در موسیقی می‌دانستند. علیرضا افتخاری در برنامهٔ تلویزیونی شب شیشه‌ای به انتقادات این‌گونه پاسخ داد:

من تا به حال ده‌ها ابوعطا، ده‌ها افشاری و چندین سه‌گاه خوانده‌ام. من حق دارم به عنوان یک خواننده تجربیات جدید داشته باشم.
—علیرضا افتخاری، مصاحبه با برنامهٔ تلویزیونی عبور شیشه‌ای، ۱۳۸۵

در این دوران افتخاری بازخوانی قطعات قدیمی را انجام داد. آلبوم‌های یاد استاد، بردی از یادم و دنبال دل نمونه‌هایی از این آثار هستند. همگی این آثار در بازار، موفق به فروش بالایی شدند. نقطهٔ عطف دوران کاری افتخاری، اهتمام او بر خواندن تصنیف بود که در همین دوره نمایان گشت و به بلوغ رسید.[۱۲]

همکاران هنری

وی در طول فعالیت حرفه‌ای خود بیش از ۷۰ آلبوم موسیقی در سبک‌های سنتی، ارکسترال و تلفیقی با همکاری افرادی مانند پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، علی تجویدی، عباس خوشدل، جمشید عندلیبی، محمدعلی کیانی‌نژاد، محمدجلیل عندلیبی، جواد لشکری، محمد موسوی، جلال ذوالفنون، هابیل علی‌اف، حسن میرزاخانی، محمدجواد ضرابیان، علی جعفریان، فضل‌الله توکل، محمدرضا چراغعلی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن‌روان منتشر نموده‌است.

فعالیت رادیویی تلویزیونی

  • برای نخستین بار در ۱۳۶۳ با آوازی به نام قصهٔ گیسو در ماهور با ضبط کامبیز روشن‌روان و با نی‌نوازی محمدعلی کیانی‌نژاد در سریال امیرکبیر، صدای او از تلویزیون ایران پخش شد.[۶]
  • از آخرین سال‌های دههٔ ۱۳۷۰ و اوایل دههٔ ۱۳۸۰ در برنامه‌های تلویزیونی مانند با کاروان شعر و موسیقی، ضیافت و … با اجرای سهیل محمودی، مجری و ترانه‌سرا حضور می‌یافت و به‌صورت بداهه به خوانش آواز و تصنیف می‌پرداخت. با کاروان شعر و موسیقی به تهیه‌کنندگی برادران مناجاتی و با اجرای سهیل محمودی، شب‌های جمعه از تلویزیون ایران پخش می‌شد و با دعوت از هنرمندان عرصهٔ شعر و موسیقی، به این دو هنر می‌پرداخت و بسیاری از نام‌آوران شعر و موسیقی در این برنامه حضور می‌یافتند.[۱۳]
  • فصل هفتم مسابقهٔ استعدادیابی «یک، دو صدا» با موضوع خوانندگی، آهنگسازی و ترانه‌سرایی با داوری علیرضا افتخاری خواننده، سعید بیابانکی شاعر و پژوهشگر ادبی و محمدرضا چراغعلی آهنگساز و با شعار «نوبت ترانه» در سال ۱۳۹۸ از رادیو ایران برگزار می‌شد.[۱۴]

حاشیه‌ها

  • در هفدهم مرداد ۱۳۸۹ و حدود یک‌سال پس از انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری و پیامدهای آن، در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افتخاری و احمدی‌نژاد یکدیگر را در آغوش کشیدند و افتخاری به او گفت: «آقای رئیس‌جمهور دوستت دارم».[۱۵] این اقدام از سوی مخالفان دولت با انتقادهای شدیدی روبه‌رو شد.[۱۵]کم‌تر از یک ماه پس از آن اتفاق، خبرگزاری‌های داخل ایران گزارش دادند که بر اثر عواقب منفی آن دیدار در میان مخالفان احمدی‌نژاد، افتخاری تصمیم گرفته از ایران برود و در فرانسه اقامت گزیند.[۱۶] در ۱۹ مهر ۱۳۸۹ افتخاری در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ۲۰:۳۰ صدا و سیما از آزار خود و خانواده‌اش سخن گفت و در حالی که بغض کرده‌بود گفت: «در دانشگاه موهای دختر مرا کشیده‌اند و به وی توهین کرده‌اند در حالی که او یک استاد دانشگاه است».[۱۷] او در سال ۱۳۹۶ در مصاحبه با ماهنامهٔ «تجربه» گفت که دلخوری مردم از این ماجرا به حدی بوده که حتی سوپرمارکت محل به او جنس نمی‌فروخته[۱۸] و بر اثر این فشارها روی خود و خانواده‌اش، قصد خودکشی داشته‌است.[۱۹] افتخاری در سال ۱۳۹۴ و در مصاحبه‌ای دیگر از احمدی‌نژاد به‌عنوان «انسان قدرنشناسی که در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشده» یاد کرده‌بود و گفته‌بود «اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم».[۲۰]
  • در شهریور ۱۳۸۹ افتخاری دامنهٔ سایت خود را تعطیل کرد و به فروش گذاشت.[۲۱][۲۲]
  • در سال ۱۳۹۲ افتخاری قطعهٔ تازه‌ای با نام «گل نسرین» خواند که آن را به فعال مدنی نسرین ستوده تقدیم کرد. او دربارهٔ این کار گفت «مایل نیست راجع به این قطعه زیاد صحبت کند و آن را از عمق وجود برای زنی خوانده‌است که روحیه‌اش را در این سال‌ها ستوده‌است».[۲۳] روزنامهٔ کیهان بابت این کار افتخاری در مقاله‌ای به‌شدت به او تاخت[۲۴] و رادیو فرانسه از این کار افتخاری با عنوان «چرخش سیاسی» یاد کرد.[۲۵]
  • در ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، علی صارمیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «ما در حق صدای علیرضا افتخاری مقصریم» نوشت:

«ما جماعت عصبانی یا نه، کسانی که یارگیری می‌کنند و در برابر شجریان که سبز درآمده؛ افتخاری را استفاده می‌کنیم؛ به هنر ایران خیانتی کرده‌ایم… ما با بی‌انصافی یک درنگ نکردیم که او ممکن است حتی قیافهٔ رئیس‌جمهور را باز نشناسد از بس غرقه در حس خویش است. اصلاً تعلیمات ندیده که چطور در میان دو سر جنگ تصویرها؛ چطور خود را حفظ کند و کسی آن‌قدر مرد نبود که با این‌که این طرف ایستاده و با افتخاری برنامهٔ کاروانش را راه انداخته و مزدش را به جیب برده؛ سپر او شود. حاصل آن‌که ما ده سال از صدای او محروم ماندیم در اوج پختگی و به‌جایش بدل‌های تپل شجریان را صداوسیما غالب کرد. امیدوارم این نوشته را بخواند. ما یک عذرخواهی و دعوت دوباره به هنر افتخاری بدهکاریم.»[۲۶]

در نگاه دیگران

گلپا: امروزه می‌بینم خوانندهٔ جوان و خوبی مانند آقای علیرضا افتخاری وجود دارد و صدای خوبی هم دارد که همیشه چوب لای چرخش می‌گذارند و گاهی او را سیاسی می‌دانند. او اگر اهل سیاست بود که خواننده نمی‌شد مثلاً می‌رفت وکیل مجلس می‌شد یا سیاستمدار. این نسل باید موسیقی مملکت را نگاه دارند.[۲۷]

علیرضا افتخاری به نقل از یکی از دوستانش گفته‌است که شجریان آواز «رفیق مهربان و یار همدم» افتخاری را که همراه با نی‌نوازی محمد موسوی اجرا شده‌بود تا چهار صبح گوش می‌کرده و تحت تأثیر قرار گرفته‌است.[۲۸]

عباس خوشدل: شما اگر به کارهای آقای افتخاری دقت کنید، می‌بینید که طوری شعر را خوانده که امکان ندارد شما متوجه حتی یک واژه نشنوید و می‌توانید تک‌تک ابیات را بشنوید و یادداشت کنید و در آن‌ها یک‌کلام فالش نمی‌شنوید.[۲۹] پس از انقلاب کسی مانند آقای علیرضا افتخاری ترانه نمی‌تواند بخواند.[۲۹] نوعی زیبایی در صدای آقای افتخاری وجود دارد که من در صدای خوانندگان دیگر نمی‌بینم.[۲۹]

کورس سرهنگ‌زاده: یک روز به خانهٔ آقای حسن کسائی رفته بودم که با او بر سر تاج بحثم شد. به کسائی گفتم تنها خوانندهٔ خوبی که اصفهان تحویل مردم داد و مردم او را قبول کردند، آقای افتخاری بود. افتخاری به مراتب از تاج زیباتر می‌خواند. البته اگر از خودش بپرسید، می‌گوید «من شاگرد تاج بودم» در صورتی که به سن او نمی‌خورد که شاگرد تاج باشد.[۳۰]

فروش آثار

آلبوم‌های علیرضا افتخاری از پرفروش‌ترین آلبوم‌های ایران بوده‌است به‌طوری که برخی از رسانه‌ها از وی با عنوان «پرفروش‌ترین خوانندهٔ بعد از انقلاب» یاد می‌کنند. آلبوم نیلوفرانه که در سال ۱۳۷۵ منتشر شد حدود ۳ میلیون نسخه فروش داشت.[۳۱]
آلبوم یاد استاد وی که در سال ۱۳۷۷ انتشار یافت نیز از آثار پرفروش دههٔ ۱۳۷۰ موسیقی ایران است.[۳۲] آهنگسازی این آلبوم برعهدهٔ علی تجویدی بود و افتخاری در این آلبوم، آثاری از تجویدی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ منتشر شده‌بودند را از نو بازخوانی کرد. آلبوم صیاد در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم تلفیقی دههٔ ۱۳۸۰ ایران شناخته‌شد.[۳۳] مجموعهٔ قلندروار از دیگر آثار پرفروش علیرضا افتخاری است که در سال ۱۳۸۶ منتشر شد. این آلبوم در داخل و خارج از ایران مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.[۳۴] امان از جدایی، مستانه و خندهٔ بارون نیز از آلبوم‌های پرفروش مؤسسهٔ آواز بیستون در عرصهٔ موسیقی هستند.[۳۵]

جوایز

جشنواره چهره‌های ماندگار

سالجایزهنتیجه
۱۳۸۹نشان رسمی چهرهٔ ماندگاربرنده

کارنامهٔ علیرضا افتخاری در دومین آزمون باربد[۳۲]

مسابقه موسیقی باربد

سالجایزهنتیجه
۱۳۵۷جایزه اول بهترین آوازبرنده

آثار

آلبوم‌ها
نام آلبومسال انتشارآهنگسازخوانندهناشرتوضیحات
آتش دل۱۳۶۲عبدالحسین برازندهآریگل نوابا نظارت فرامرز پایور آلبوم ساخته‌شد.
مهرورزان۱۳۶۴محمدعلی کیانی‌نژادآریهم‌آواز آهنگقسمت اول در مایهٔ شوشتری قسمت دوم در دستگاه شور
همتای آفتاب۱۳۶۴عماد رامآریساربانگآواز افشاری و شعر از مولانا
راز و نیاز۱۳۶۷حسین علیزادهآریماهوردستگاه راست‌پنج‌گاه
به‌همراه گروه عارف
دریغا …۱۳۶۸محمد موسویآریمرکز نشر و حفظ آثار انقلابیاین آلبوم به مناسبت درگذشت روح‌الله خمینی منتشر شد. در مایهٔ شوشتری
کاروان۱۳۷۰عبدالحسین برازندهآرینواگردر مایه‌های افشاری، بیات اصفهان و بیات ترک
غریبستان۱۳۷۰محمدجلیل عندلیبیآریآوای دلدستگاه نوا
به‌همراه گروه مولانا
راز گل۱۳۷۲محمد آذریآریآوای دلدستگاه نوا و آواز دشتی
مقام صبر۱۳۷۳پرویز مشکاتیانآریچهارباغ بانگدستگاه راست‌پنج‌گاه
سرو سیمین۱۳۷۳محمدعلی کیانی‌نژادآریفارس نوادستگاه سه‌گاه
سرمستان۱۳۷۳محمدجلیل عندلیبیآریمشکاتسه قطعهٔ آوازی شور، ابوعطا و راست‌پنج‌گاه
ناز نگاه۱۳۷۴محمدجواد ضرابیانآریسار بانگاجرا با گروه سماع
شور عشق۱۳۷۴فریدون شهبازیانآریسار بانگاز آثار ارکسترال سنتی در مایهٔ بیات اصفهان
مهمان تو۱۳۷۵جمشید عندلیبیآریگلبانگفضای دشتی و بیات ترک
نیلوفرانه۱۳۷۵عباس خوشدلآریمشکاتپرفروش‌ترین آلبوم سنتی تاریخ موسیقی ایران
زیباترین۱۳۷۵محمدجواد ضرابیانآریساربانگدر دستگاه شور اجرا با گروه سماع
امان از جدایی۱۳۷۶محمدجلیل عندلیبیآریآواز بیستوناولین آلبوم بدون آواز افتخاری و استفاده از ملودی‌های فولکلوریک کردی
افسانه۱۳۷۷علی جعفریانآریفارس نواآلبوم سنتی ارکسترال
یاد استاد۱۳۷۷علی تجویدیآریسروشبازخوانی آثار قبل از انقلاب علی تجویدی که با اجازهٔ ایشان اجرا شد.
تازه به تازه۱۳۷۷محمدجلیل عندلیبیآریآواز بیستوناستفاده از ملودی‌های فولکلوریک کردی و اجرا با گروه مولانا
هنگامه۱۳۷۷حسن میرزاخانیآریسار بانگاستفاده از تصانیف محلی
نیلوفرانه ۲۱۳۷۸عباس خوشدلآریمشکاتبه علت استقبال خیلی زیاد از نیلوفرانه این کار به همان فضا ساخته‌شد.
صدایم کن۱۳۷۸عباس خوشدلآریآواز بیستونآوازهای کلاسیک و تصانیف ارکسترال
عطر سوسن۱۳۷۸محمدجواد ضرابیانآریسار بانگمرکب‌خوانی
اجرا با گروه سماع
پاییز۱۳۷۸مهرداد پازوکیآریآواز بیستوندکلمهٔ این اثر بر عهدهٔ ژاله صادقیان بوده‌است.
خداحافظ۱۳۷۸محمدجلیل عندلیبیآریآواز بیستوندر فضای سنتی با گروه مولانا
گل هزار بهار۱۳۷۹کامبیز روشن‌روانآریمشکاتاین اثر به مناسبت بیست و سومین سال درگذشت علی شریعتی ساخته‌شده‌است.
شبان عاشق۱۳۷۹عباس خوشدلآریمشکاتاثری متفاوت‌تر با نیلوفرانه‌ها آثار مشترک قبلی افتخاری و خوشدل
گل میخک۱۳۷۹جواد لشکریآریآواز بیستونبازخوانی کارهای جواد لشکری
مستانه۱۳۷۹جلال ذوالفنونآریآواز بیستونبداهه‌خوانی همراه با سه‌تار جلال ذوالفنون
نسیما۱۳۷۹فضل‌الله توکلآریآوای نویناولین کار پاپ-سنتی و استفاده از شعرهای حسین منزوی
خوش آمدی۱۳۸۰جواد لشکریآریآواز بیستونبازخوانی آثار لشکری همراه با قطعه‌های جدید
همسایه۱۳۸۰عطا جنگوکآریآواز بیستوناستفاده از آثار محلی
خنده بارون۱۳۸۰جواد لشکریآریآوای نوینبازخوانی آثار لشکری همراه با قطعه‌های جدید
عشق گمشده۱۳۸۱جواد لشکریآریآواز بیستونبازخوانی آثار لشکری همراه با قطعه‌های جدید
شب عاشقان۱۳۸۱جلال ذوالفنونآریهم‌آواز آهنگبداهه‌خوانی همراه با سه‌تار جلال ذوالفنون
شکوه عشق۱۳۸۱فریدون خشنودآریآوای برگاولین اثر کاملاً پاپ علیرضا افتخاری می‌باشد.
غم زمانه۱۳۸۲فضل‌الله توکلآریآوای نویندر فضای پاپ-سنتی با شعرهای فضل‌الله توکل
قصهٔ شمع۱۳۸۲همایون شجریان
حسین یوسف‌زمانی
مجید اخشابی
مهیار فیروزبخت
علی جعفریان و …
آریسروشآثار جمع‌آوری شده در طی سال از افتخاری در صدا و سیما
باباطاهر۱۳۸۲جمشید عندلیبیآریآواز بیستونآثار مشهور موسیقی خراسانی
کنسرت لندن (ای میهن)۱۳۸۲محمدجلیل عندلیبیآریشاخهٔ طوبیاین اثر در لندن به صورت کنسرت اجرا شده‌است.
بردی از یادم۱۳۸۳اسدالله ملک
حبیب‌الله بدیعی
آریآوای ماندگاربازخوانی آثار قبل از انقلاب
به دنبال دل۱۳۸۳علی تجویدیآرینی‌داوودبازخوانی دوبارهٔ آثار تجویدی
خاطرات جوانی۱۳۸۳فضل‌الله توکلآریآوای نویندر فضای پاپ-سنتی با شعرهای فضل‌الله توکل
صیاد۱۳۸۴اکبر محسنی
محمدرضا چراغعلی
آریسروشبا سبک تلفیقی از آثار اکبر محسنی
تو می‌آیی۱۳۸۵حسن میرزاخانیآریآواز بیستوناستفاده از تصانیف محلی (شیرازی، کردی) و قدیمی فارسی
آوای عشق۱۳۸۵آریآریسروشکل آهنگسازی این اثر بر عهدهٔ افتخاری بوده‌است.
ماه خراسان۱۳۸۵حسن میرزاخانیآریآواز بیستوناز آثار فولکلور خراسانی
سفر۱۳۸۵بهزاد خدارحمیآریآوای ماندگارارائهٔ تصنیف با فرم جدید
هوای تو۱۳۸۶محمدرضا چراغعلیآریسروشارائهٔ تصانیف با فرم جدید
عطر مهر۱۳۸۶فریدون خشنودآریحوزهٔ هنریبه مناسبت ایام مبعث ارائه شد و به پیامبر اکرم تقدیم شد.
راز گشا۱۳۸۶عباس خوشدلآریسروشتصانیفی در وصف امام علی
قلندروار۱۳۸۶عماد توحیدیآریحوزهٔ هنریآلبومی عرفانی که در آن فقط و بیش از ۷۵ از ساز کوبه‌ای استفاده شده‌است.
خروش بحر۱۳۸۶فردین کریم‌خاوریآریحوزهٔ هنریدر رثای واقعهٔ عاشورا و امام حسین
نوای اساتید۱۳۸۷اسدالله ملک
فضل‌الله توکل
اکبر محسنی
جهانبخش پازوکی
آریآوای نوینمتشکل از چهار اثر قدیمی و سه اثر جدید
تنها تو می‌مانی۱۳۸۷علی خشتی‌نژاد
امیر رحیمی‌آذر
آرینوانگاراز آثار سنتی با فرم جدید
عاشقا سلام، عاشقا درود۱۳۸۷فریدون خشنودآریایران‌گامدر فضای پاپ استفاده از اشعار شاعران معاصر
گرفتار۱۳۸۹محمدجلیل عندلیبی
هابیل علی‌اف
آریآوای باربداین اثر از کنسرت‌های علیرضا افتخاری در جشنواره موسیقی چین منتشر شده‌است.
شب کوچه‌ها۱۳۸۹فریدون خشنودآریایران‌گاماز آلبوم‌های در سبک تلفیقی
جام مصفا۱۳۹۱محسن حسینی
حبیب‌الله بدیعی
آریسروشبازخوانی چند اثر حبیب‌الله بدیعی و چند اثر جدید دیگر
خانه دوست کجاست۱۳۹۲مهدی تاریآرینغمهٔ ماندگار ایرانیاندر فضای سنتی و استفاده از اشعار سهراب سپهری
پادشاه فصل‌ها۱۳۹۳حسین پرنیاآریایران‌گاماز آلبوم‌های سنتی
  • آلبوم جاده ابریشم با آلبوم گرفتار در یک مجموعه منتشر شد.

موسیقی فیلم و سریال

  • خوانندگی چند قطعه در سریال امیرکبیر
  • پخش قطعاتی از نیلوفرانه در فیلم لیلا (فیلم ۱۳۷۵)
  • قطعهٔ آواز در شب‌های زاینده‌رود (کارگردانی محسن مخملباف)
  • تیتراژ سینمایی چتری برای کارگردان[۳۶]
  • تیتراژ سریال روز رفتن
  • تیتراژ سریال به کجا چنین شتابان
  • تیتراژ سریال پنجمین خورشید
  • تیتراژ سریال هشت بهشت
  • تیتراژ سریال روزهای بهتر
  • تیتراژ سریال کهنه‌سرباز[۳۷]

تک‌آهنگ‌ها

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازسال پخشتوضیحات
به رقص آمولویمحمدجلیل عندلیبی۱۳۶۶
سلسلهٔ موی دوستحافظمحمدجلیل عندلیبی۱۳۶۶
شور عشقفخرالدین عراقیفریدون شهبازیان۱۳۷۲این اثر در ابتدا به صورت تک‌آهنگی در بیات اصفهان، متشکل از سه بخش تکخوانی، کرخوانی و قطعهٔ «رهایی» اجرا و ضبط شد و پس از چند سال آلبوم آن با اجرا و تنظیمی کاملاً متفاوت، همراه با چند تصنیف دیگر، منتشر شد.
شکوه پروازفریدون شهبازیان۱۳۸۵فریدون شهبازیان و علیرضا افتخاری آن را به مردانِ نیروی هوایی ارتش تقدیم کرده‌اند.[۳۸]
خورشیدهای روشنفریدون خشنودآبان ۱۳۸۶این ترانه برای صعود تیم فوتبال سپاهان به دیدار پایانی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خوانده شده‌است.[۳۹]
کبوتربهزاد خدارحمی۵ تیر ۱۳۸۹
صاعقهٔ سبزمحمدعلی معلم دامغانیپدرام درخشانی۱۹ مهر ۱۳۸۹
زاینده‌رود من کو؟سعید بیابانکیمحمدرضا چراغعلی۱ شهریور ۱۳۹۲این ترانه برای بیان نگرانی دربارهٔ خشک شدن زاینده‌رود خوانده شده‌است.[۴۰] به گفته سعید بیابانکی پخش این ترانه از سیما ممنوع شده‌است.[۴۱]
در اصفهان بمانیدعلیرضا افتخاری۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
دیار ماندگارصالحه زهره‌وندعلیرضا افتخاری۱۳۹۶[۴۲] این ترانه در وصف اصفهان خوانده شده‌است.
مدافعان حرماحمد باباییعلیرضا سپهوند۱۱ خرداد ۱۳۹۵
غرق بارانحامد حسین‌خانیعماد توحیدی۲۴ تیر ۱۳۹۵این ترانه را به ۲۳ نفر تقدیم کرد.
دلتنگ باراناسماعیل فرزانهمهرداد دلنوازیبهمن ۱۳۹۵افتخاری و دلنوازی این ترانه را به پاس زحمات محمدرضا شجریان در موسیقی و بهبودی وی به او تقدیم کردند.[۴۳]
شهر تازهعبدالجبار کاکاییعباس کاظمی۱۹ فروردین ۱۳۹۶این ترانه برای محافظت و توجه به محیط زیست خوانده شده‌است.[۴۴]
رهاییسعید بیابانکیعلیرضا افتخاریخرداد ۱۳۹۶این آهنگ به مناسبت ایام ماه رمضان خوانده شده‌است.[۴۵]
به‌یاد مریمندا شاه‌محمدیحسن میرزاخانی۲۸ تیر ۱۳۹۶این ترانه را به سبب درگذشت مریم میرزاخانی منتشر کرد.
کول‌بربیژن ارژنصادق نوریبهمن ۱۳۹۷آن را به کول‌بران تقدیم کرده‌است.[۴۶]
حریممحمود حبیبی کسبیامیرحسین اسکندری۱۷ تیر ۱۳۹۸
همت آهومحمدعلی بهمنیابوالفضل صادقی‌نژاد۱۷ تیر ۱۳۹۸
پابوسجواد گنجعلیامیرحسین اسکندری۲۲ تیر ۱۳۹۸
مرد میدانمولویمحمدرضا چراغعلی۱۷ دی ۱۳۹۸این قطعه پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی خوانده‌شد.
رندانهساعد باقریبهزاد خدارحمی۱۳۹۹ساخته شده در سال ۱۳۸۴[۴۷]
سفر دوستعباس محمدی۱۳۹۹ویژهٔ عاشورا[۴۸]

آثار ناموجود

  • در سال ۱۳۸۱ آلبوم ماه پنهان با خوانندگان مشترک منتشر شد که یکی از خوانندگان علیرضا افتخاری بود و آهنگساز این مجموعه فریدون خشنود است.[۴۹]
  • دو قطعهٔ باغ ارغوان و گنبدهای سبز و آبی نیز در دههٔ ۸۰ از آثار مشترک افتخاری و حسین یوسف‌زمانی هستند که قطعهٔ باغ ارغوان در جشنوارهٔ ترنم رحمت به عنوان اثر برتر معرفی شد.[۵۰]

کنسرت‌ها

افتخاری در طی سال‌های فعالیت خود کنسرت‌های کمی را اجرا کرده و کمتر در جشنواره‌ها اجرای زنده داشته‌است. وی تا دههٔ ۱۳۹۰ در ایران کنسرتی اجرا نکرده‌بود و تنها چند کنسرت در خارج از ایران برگزار کرده‌بود.[۵۱][۵۲][۵۳]

  • تیر ۱۳۹۸ – اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری مهمان نادر مرتضی‌پور و خوانندگی علیرضا افتخاری[۵۴] با عنوان قصهٔ وفا در تالار وحدت[۵۵][۵۶]
  • اردیبهشت ۱۳۹۸ – برگزاری کنسرت خیریه به نفع سیل زدگان لرستان به آهنگسازی حسین پرنیا و خوانندگی علیرضا افتخاری[۵۷][۵۸]
  • دی ۱۳۹۵ – اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری[۵۹][۶۰]در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر
  • اسفند ۱۳۹۵ – برگزاری کنسرت ارکستر ملی ایران با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری در لرستان[۶۱]
  • دی ۱۳۹۴ – برگزاری پرفورمانس مشرق مطلق در تالار وحدت[۶۲]
  • ۱۳۸۱ – برگزاری کنسرت خیریه به نفع زلزله زدگان بم به خوانندگی علیرضا افتخاری[۳]
  • ۱۳۷۷ – کنسرت لندن (اجرای گروه مولانا در لندن) – خواننده: علیرضا افتخاری، آهنگساز و رهبر گروه: محمدجلیل عندلیبی. اشعار اجرا شده در این آلبوم از فریدون مشیری، حافظ، باباطاهر و جواد آذر انتخاب شده‌است.[۶۳]
  • ۱۳۶۸ – کنسرت راه ابریشم (اجرای گروه مولانا در ۲۸ شهر ژاپن) – خواننده: علیرضا افتخاری، آهنگساز و رهبر گروه: محمدجلیل عندلیبی[۶۴][۶۵]
    • اواخر دههٔ ۱۳۶۰ – کنسرت ونکوور کانادا – علیرضا افتخاری به‌همراه پرویز مشکاتیان و جمشید محبی[۶۶][۶۷][۱۰]
  • اواخر دههٔ ۱۳۶۰ – کنسرت مقام صبر در آلمان به‌همراهی پرویز مشکاتیان[۶۵]

نگارخانه

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن کرمانشاه آنلاین دانلود
+